Institutionsakkreditering

D. 21. juni 2018 blev Aalborg Universitet tildelt en positiv institutionsakkreditering. Danmarks Akkrediteringsråd har således vurderet, at Aalborg Universitet samlet set har et etableret kvalitetssystem, der er i stand til løbende og systematisk at sikre og udvikle uddannelsernes kvalitet og relevans.

I det nedenstående kan du bl.a. læse mere om formålet med institutionsakkrediteringsproccesen samt finde Aalborg Universitets afgørelsesbrev og de rapporter, der er skrevet om Aalborg Universitets kvalitetssystem. 

  • +

    Afgørelselsesbreve og rapporter

  • +

    Formålet med institutionsakkreditering

    Med overgangen fra uddannelsesakkreditering til institutionsakkreditering placeres ansvaret for uddannelsernes kvalitet tydeligt hos institutionen og institutionsledelsen selv. Institutionen skal på den baggrund have etableret et kvalitetssystem, der afspejler institutionen. Kvalitetssystemet skal være velbeskrevet, veldokumenteret og fungere i det daglige arbejde.

    Institutionsakkrediteringens sigte er at afdække, om institutionen samlet set har et etableret kvalitetssystem, der er i stand til løbende og systematisk at sikre og udvikle uddannelsernes kvalitet og relevans.

  • +

    Generelt om institutionsakkrediteringsprocessen

    Akkrediteringsprocessen forløber i fire faser:

    FORBEREDENDE FASE

    • Opstartsdialog med institutionen
    • Nedsættelse og uddannelse af akkrediteringspanel
       

    DOKUMENTATION

    • Selvevalueringsrapport udarbejdes
    •    1. besøg. Fokus på det overordnede system.
    •    2. besøg. Fokus på audit trails
       

    AFRAPPORTERING

    • Udkast til akkrediteringsrapport
    • Høring på institution
    • Akkrediteringsrapport sendes til Akkrediteringsrådet
       

    AFGØRELSE OG OPFØLGNING

    • Akkrediteringsrådets afgørelse
    • Mulighed for opfølgningsmøde 
       

    AFGØRELSE OG KONSEKVENSER

    Der er mulighed for at få følgende afgørelser på ansøgning om institutionsakkreditering med dertilhørende konsekvenser:

    Positiv akkreditering: Universitetet har mulighed for at oprette nye uddannelser og nye uddannelsesudbud, når disse er prækvalificeret og godkendt, samt foretage justering af eksisterende uddannelser. Uddannelsesakkreditering bortfalder.

    Betinget positiv akkreditering: Alle nye uddannelser og uddannelsesudbud skal uddannelsesakkrediteres før oprettelsen. Akkrediteringsrådet fastsætter en plan for opfølgning.

    Afslag: Universitetet kan ikke oprette nye uddannelser eller uddannelsesudbud. Eksisterende uddannelser skal uddannelsesakkrediteres efter en turnusplan.

  • +

    Første akkrediteringsproces på Aalborg Universitet (2015-2016)

    iNDSENDELSE AF RAPPORT

    Aalborg Universitet  indsendte d. 4. maj 2015 selvevalueringsrapporten, der lå til grundlag for universitetets ansøgning om institutionsakkreditering. Aalborg Universitets selvevalueringsrapport beskriver overordnet universitetets kvalitetssikringssystem, kvalitetsarbejde og kvalitetskultur.

    Du kan læse Aalborg Universitets selvevalueringsrapport her
     

    FØRSTE PANELBESØG

    Før hver institutionsakkreditering nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et akkrediteringspanel med eksterne medlemmer. Akkrediteringspanelet har en formand, der er ansvarlig for dets arbejde. Derudover skal panelet tilsammen have ekspertise inden for kvalitetssikring på institutionsniveau samt inden for det videregående uddannelsesområde generelt og relevante arbejdsmarkedsforhold. Det skal bestå af nationale og internationale eksperter og en studenterrepræsentant fra en sammenlignelig institution.

    Det nedsatte akkrediteringspanel for Aalborg Universitets institutionsakkrediteringsproces kom på sit første besøg d. 23. og 24. juni 2015, hvor de holdte møder med både institutionens øverste ledelse, repræsentanter for andre ledelsesniveauer, undervisere, studerende, repræsentanter for aftagerpaneler samt eventuelt administrativt personale. 

    Du kan se programmet for panelets første besøg her


    ANDET PANELBESØG

    I juli orienterede akkreediteringspanelet om hvilke audit trails, som panelet ville have fokus på ved andet besøg. Det kunne eksempelvis være en bestemt problemstilling belyst på tværs af uddannelser eller fagområder eller en dybdegående undersøgelse af en enkelt eller grupper af uddannelser. Formålet var at se konkrete eksempler på, hvordan universitetets kvalitetssystem fungerer i praksis. Aalborg Universitet skulle aflevere dokumentationsmateriale i begyndelsen af september.

    Du kan se de udvalgte audit trails her

    Andet panelbesøg foregik den 5., 6. og 7. oktober 2015 og omfattede møder med ledelser på forskellige organisatoriske niveauer, undervisere og studerende samt øvrige medarbejdere på de uddannelser, der var udpeget til at indgå i de fastsatte audit trails.

    Du kan se programmet for panelets andet besøg her
     

    HØRING

    På baggrund af akkrediteringspanelets analyse og vurdering af det samlede dokumentationsmateriale (herunder universitetets selvevalueringsrapport, de forskellige møder under de to besøg og audit trails), foretog panelet en vurdering af de enkelte kriterier og en helhedsvurdering af Aalborg Universitets kvalitetssystem og praksis. Panelet sendte deres akkrediteringsrapport i høring på Aalborg Universitet fra d. 17. februar til d. 16. marts 2016.

    Du kan læse panelets udkast til akkrediteringsrapport her

    Du kan læse Aalborg Universitets høringssvar her

    Du kan læse bilag til Aalborg Universitets høringssvar her
     

    AFGØRELSE

    Akkrediteringsrådet traf afgørelse om institutionsakkreditering af Aalborg Universitet på baggrund af panelets akkrediteringsrapport. Danmarks Akkrediteringsråd tildelte på et møde d. 22. juni 2016 Aalborg Universitet en betinget positiv institutionsakkreditering.

    Du kan læse institutionsakkrediteringsrapporten for Aalborg Universitet her

  • +

    Genakkrediteringsprocessen på Aalborg Universitet (2017-2018)

    Efter modtagelsen af en betinget positiv institutionsakkreditering i juni 2016 har Aalborg Universitet arbejdet målrettet med at forbedre de forhold, der ligger til grund for den betingede positive akkreditering. Nye politikker og procedurer i forhold til at forbedre det eksisterende kvalitetssystem er løbende blevet udviklet, drøftet og revideret. I det nedenstående kan du læse om genakkrediteringsprocessen, der ledte frem mod den positive akkreditering af Aalborg Universitet. 
     

    INDSENDELSE AF RAPPORT

    Aalborg Universitet  indsendte d. 16. august 2017 den supplerende selvevalueringsrapport. Rapporten er et supplement til den første rapport, som Aalborg Universitet sendte til Danmarks Akkrediteringsinstitution i 2015 i forbindelse med den første akkrediteringsproces. Den supplerende rapport indeholder hovedsageligt en beskrivelse af de mange tiltag, som universitetet har foretaget for imødegå akkrediteringspanelets kritik fra juni 2016.

    Du kan læse Aalborg Universitets supplerende selvevalueringsrapport her 
     

    FØRSTE PANELBESØG

    Panelets første besøg var d. 26. september 2017, hvor de mødtes med rektoratet og fakulteternes prodekaner for uddannelse. 

    Med afsæt i første panelbesøg besøg og den supplerende selvevalueringsrapport udvalgte panelet d. 28. september 2017 en række emnebestemte audit trails. Disse audit trails var udgangspunktet for panelets andet besøg. 

    Du kan se de udvalgte audit trails her
     

    ANDET PANELBESØG

    Panelets andet besøg var d. 20.-22. november 2017, hvor første besøgsdag blev afholdt på Campus København og de to sidste dage var på Campus Aalborg. På dette andet besøg mødtes panelet med ledere, undervisere og studerende samt eksterne faglige eksperter og aftagere, der har relation til de uddannelser, der var udpeget til at indgå i de fastsatte audit trails. Møderne havde til formål at give panelet et grundlag for at kunne vurdere, om kvalitetssystemet og de beskrevne processer er velfungerende i praksis. 

    Du kan se programmet for panelets andet besøg her
     

    HØRING

    På baggrund af akkrediteringspanelets analyse og vurdering af det samlede dokumentationsmateriale (herunder universitetets supplerende selvevalueringsrapport, de forskellige møder under de to besøg og audit trails), foretog panelet en vurdering af Aalborg Universitets kvalitetssystem og praksis på de områder, der under sidste akkrediteringsproces gav anledning til en betinget institutionsakkreditering. Panelet sendte deres akkrediteringsrapport i høring på Aalborg Universitet fra d. 1. marts 2018 og 15 arbejdsdage frem.
     

    AFGØRELSE

    Med afsæt i panelets akkrediteringsrapport tildelte Akkrediteringsrådet Aalborg Universitet en positiv institutionsakkreditering på rådets møde d. 21. juni 2018. 

    Du kan læse afgørelsesbrevet og institutionsakkrediteringsrapporten for Aalborg Universitet her 

    Du kan læse den engelske version af afgørelsesbrevet her 

  • +

    Om Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkrediteringsrådet

    Danmarks Akkrediteringsinstitution

    Akkrediteringsinstitution har til formål at skabe et gennemsigtigt og sammenhængende uddannelsesmarked til gavn for både studerende, uddannelsesinstitutioner og arbejdsmarked. Det sker gennem akkrediteringer af både uddannelsesinstitutioner og enkelte uddannelsesinstitutioner, hvor kvalitet og relevans er i fokus. I forbindelse med den nye akkrediteringslov, der trådte i kraft den 1. juli 2013, fik Danmarks Akkrediteringsinstitution sit nuværende navn. Samtidig blev institutionsakkrediteringer indført, og Danmarks Akkrediteringsinstitution blev faglig operatør på akkrediteringsopgaven knyttet til alle videregående uddannelsesinstitutioner. Tidligere havde institutionen kun akkrediteret universitetsuddannelser.

    Både institutions- og uddannelsesakkrediteringer gennemføres af Danmarks Akkrediteringsinstitution i samarbejde med at panel af eksperter, der er nedsat så panelmedlemmernes profiler matcher den uddannelse eller institution, der skal akkrediteres. Forløbet munder ud i en akkrediteringsrapport, der indeholder en afdækning af kvalitet, kvalitetssikring og relevans på uddannelsen eller uddannelsesinstitutionen. Rapporten danner herefter beslutningsgrundlag for afgørelsen om akkreditering, der træffes af Akkrediteringsrådet som selvstændig enhed og beslutningsmyndighed. 

    Du kan læse mere om Danmarks Akkrediteringsinstitution her
     

    Akkrediteringsrådet

    Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af udbud, uddannelser og uddannelsesinstitutioner. Rådets afgørelser træffes på baggrund af en faglig helhedsvurdering og indstilling samt rapport udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitutions konsulenter.

    Akkrediteringsrådet har ni medlemmer og består af en formand samt otte medlemmer, hvoraf to er studenterrepræsentanter. Tilsammen har rådet en bred viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående uddannelse, forskning, udviklingsbasering og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Derudover skal mindst et medlem have international erfaring med akkreditering.

    Uddannelses- og forskningsministeren udpeger formanden og de resterende medlemmer med undtagelse af de to studenterrepræsentanter. De udpeges i stedet efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelser og råd for videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Formanden og medlemmerne kan højest sidde i rådet i otte år fordelt på to udpegningsperioder. De to studenterrepræsentanter kan dog højest sidde i rådet i to år fordelt på to udpegningsperioder.

    Du kan læse mere om Akkrediteringsrådet her

  • +

    Video om akkreditering